Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Mat & Sånt

01 Feb 2017
 
Då var det redan februari månad, herregud vad tiden går snabbt. Det är hemskt att tänka på det men faktum är att 1/12 av det nya året redan är förbi... Personligen tycker jag att februari känns lite lättare än januari, vi är lite närmare våren och ljuset, det är en kort månad som dessutom kan piffas till lite med lite extra rosa vibbar, om man nu känner för det.
 
I början av januari satte jag igång med träningen igen. Fram till slutet av november tränade jag regelbundet på gym men under december månad försvann all motivation till både träning, diet och måttfullhet. Jag åt nog mer godis och socker under december månad än vad jag sammanlagt åt under hela året! Men jag ångrar mig inte direkt, det hör julen till. Men nu är det andra bullar som gäller (faktum är att det är inga bullar som gäller!) och jag har kört en ganska strikt diet ända sedan den 1:e januari. Inget kött, inget tillsatt socker, ingen ost, ingen gluten (alltså inget bröd och ingen pasta), ingen alkohol (det absolut lättaste att avstå för mig) och ingen högprocessad mat.

 
Nu är utmaningen slut och jag kan stoltsera men att det gick väldigt bra. Jovisst, det kan hända att jag fått i mig lite socker utan att vara medveten om det, t.ex. någon av de få gångerna jag har ätit ute. Jag har också fuskat lite med pasta, eftersom det blev nudlar i helgen. Men jag har inte ätit något kött, ingen ost eller bröd, och inte druckit någon alkohol (även om det är mer standard än undantag) på en hel månad. Att undvika högprocessd mat så som färdigmat, halvfabrikat, färdiga såser eller vad som helst egentligen med mer än 3 ingredienser är något som jag redan gör men den här månaden har jag vart ännu striktare än vanligt. Det som jag har saknat alldra mest är utan tvekan bröd och ost, och därför belönade jag mig imorse med frukosten som ni kan se här nedan. Gud vad gott det var! Jag ÄLSKAR frukost, det är absolut det bästa jag vet. Jag skojar inte när jag säger att det sista jag tänker på innan jag somnar på kvällen är vad jag ska äta till frukost morgonen därpå. 

 
Hur mår jag då, efter en månad med vad många kanske skulle kalla för en ganska hälsosam diet? Bra men inte bäst är svaret. Det känns väldigt bra att veta att jag inte har massa skräp i kroppen, inga konstiga e-ämnen eller andra okända ingerdienser som man inte vet var det är för något. Jag har inte upplevt den där jäsande känslan som vanligtvis uppstår i magen efter att jag har ätit bröd till frukost på helgerna. Men den senaste veckan har jag haft återkommande huvudvärk varje dag, vilket är ganska ovanligt för mig, dock tror jag det beror på att jag glömmer dricka ordentligt med vatten när jag är hemma och stressen som uppstår av att vara arbetslös, inte på vad jag äter. Självklart känns det väldigt bra att jag inte har ätit något kött på en hel månad, och därmed påverkat miljön mindre negativt än normalt. Men jag har inte slutat äta yogurt, keso (ja, jag vet att det officiellt är en ost men det är väl gränsfall), smör, ägg och fisk. Det här är något som jag har funderat en hel del på den här månaden, men jag har inte bestämt mig för hur jag ska gå vidare än. Att avstå från kött är inget problem alls men att ta steget från vegetarian till vegan känns nästintill omöjligt. Ägg, ost och fisk är ju någonting av det godaste som finns!


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: