Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

3 dagar i Prag

20 Feb 2017
 
Förra året avslutade Shin och jag tillsammans med en resa till Prag. Jag har vart där en gång förut men det var för mer än 14 år sedan och dessutom under sommaren. Men jag minns att jag tyckte det var så himla fint i Tjeckiens huvudstad att jag gärna ville ta med Shin dit så fort som möjligt. 
 
 
Första dagen regnade det en del men det gjorde inte så mycket, det var väldigt mysigt ändå. Vi gick mest runt i området Malá Strana, på den västra sidan av floden, och utforskade alla slingrande gator som gick upp och ner.
 
 
Efter en öl på John Lennon Pub blev det middag på ett ställe som heter U Glaubiců. Shin beställde revbensspjäll. Han fick in hur mycket mat som helst och var verkligen nöjd. Min rätt var också jättegod även om den inte fastnade på bild. Vi kan verkligen rekommendera den här restaurangen, traditionell klassisk mat som inte kostar skjortan. Bra atmosfär också inne i en 700 år gammal källare.
 
U Glaubiců
Malostranské nám. 266/5
118 00 Praha 1-Malá Strana
 
 
Dag 2 vaknade vi upp till ett superdimmigt Prag. Men det vara bara fint tycker jag. Fast fram till lunchtid såg man verkligen ingenting. Här står vi på den berömda Karlsbron.
 
 
På väg till Prags slott med kaffe i hand. Prags gator är verkligen supervackra, man bara går runt och försöker ta in alla vackra byggnader och fasader.
 
 
Katedralen inne på Prags slottsområde lämnade en inte besviken.
 
 
Utsikten från Prags slott är ganska svårslagen.
 
 
Sjävklart provsmakade vi en Trdelnik, det var svårt att undvika dessa bakelser för de såldes överallt!
 
 
Vi stannade även till för att titta på när den astronomiska klockan vid Old Town Square slog hel timma. Det var inte så märkvärdigt...
 
 
Då var julmarknade på samma ställe desto roligare! Det fanns faktiskt flera julmarknader över hela stan men den här var den största. Just julmarknaden var något som stod högt på min lista, så vi var där ganska länge och gick runt och kikade. Så himla fint med den stora julgranen och Church of Our Lady before Týn i bakgrunden.
 
 
Fler bilder från julmarknaden. Jag köpte en fin ängel att ha i granen.
 
 
Den sista dagen gick vi en lång promenad längs floden, först på den norra sidan och sedan längs den västra sidan mot slottet. Och det var bra det för utsikten var fantastisk!
 
 
Vi lunchade på ett ställe i närheten av slottet som heter U sedmi Švábů. Det var väldigt mysigt och inredningen var inspirerad av medeltiden, även om man inte såg så mycket eftersom det var så mörkt. Men maten var riktigt god och även den här restaurangen kan jag rekommendera varmt om man vill prova riktig tjeckisk mat.
 
U sedmi Švábů
Jánský vršek 241/14
118 00 Praha 1-Malá Strana
 
 
Prag är fullt av olika "museum" som verkar vara mer eller mindre seriösa. Vi besökte ett utav dem som verkade vara ett "riktigt museum", nämligen Franz Kafka museumet. Shin tyckte det var väldigt intressant. Personligen föredrar jag museum där man inte behöver läsa så mycket....
 

Tre dagar går snabbt! Vid 4-tiden började vi röra oss mot hotellet för att hämta våra saker och åka vidare till flygplatsen. 
 
Jag kan även rekommendera hotellet vi bodde på, det var bekvämt och prisvärt. Lite långt från stadskärnan kanske (ca 20 min promenad) men Shin och jag gillar att gå så för oss funkade det bra.
 
Hotel Donatello
Salmovská 1517/14
120 00 Praha 2
 
Hade vi vetat vad som väntat oss hade vi stannat kvar i Prag några timmar till. Vårt plan blev försenat 3 timmar på grund av dimma hemma i London. Men hem kom vi till slut, runt klockan 3 på natten. Och när vi vaknade igen var det dags att fira nyårsafton i London, men det är en annan historia!


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: