Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

den sista måltiden

09 Jan 2015
Eggs Benedict på mitt gamla jobb Rose Bakery, i Kichijouji. Egenlagad okonomiyaki på restaurang i Musashi-Koganei. Ichigo Daifuku med extra stor jordgubbe inköptes på Ikebukuro station. Sesampanerad biff med daikon oroshi i Shizuoka. Ramen lunchset i Kasukabe. Hemmalagad lunch på jobbet.
 
Green tea latte med karamellsås på Starbucks. Godaste ichigo daifukun från Yamazaki. Obentou på jobbet från bästa stället på gatan. Kinesisk ramen på favoritstället Kamukura i Shinjuku. Maccha Otabe från Kyoto. Avocado- och tonfiskröra på Wired Café i Kichijouji.
 
Vegetable plate på mitt gamla jobb Rose Bakery, i Kichijouji. Cappuchino på Omotesando. Frosties med jordgubbssmak. Abura Soba i Shinjuku. Vietnamesisk Fo i Shinjuku. Mango-pudding på Tsukada Noujou. 
 
Absoluta favoriträtten på Ootoya. Fanta med smak av Azerola-bär. Kale, apelsin och annanas-smoothie på Shinjuku station. Tonfisk- och risröra på Waseda University skolmatsal. Bästa tonkatsun på Hamakatsu i Musahi-Koganei. Burger Kings svarta Halloween-hamburgare. 
 
Under mina sista månader i Japan försökte jag verkligen att äta så mycket god mat som möjligt och gärna sådant som inte går att få tag på, eller är svårt att få tag på hemma i Sverige. De sista dagarna bodde vi hemma hos Shins föräldrar och hans mamma lagade supergod mat till oss varje dag. 
 
Jag älskar japansk mat och skulle välja det i alla lägen före svensk husmanskost, så det är verkligen en utmaning att hitta på vad man ska laga nu. Självklart har det redan blivit ett par japanska rätter här hemma i köket!
 
Vad tycker ni ser godast ut? Och vad är det godaste ni ätit i Japan/godaste japanska maten enligt er?

Replies

#1 linnea

Den svarta hamburgaren ser allt bra läskig ut? Var den god :) Annars ser det mesta rätt gott ut som du fotat! Jag är vegetarian och då är ju japan inte optimala stället tyvärr :/ Vi hittade sjukt god udon med sallad (typ) på ett ställe i fukuoka, den var fantastisk! Hittade även god vegan ramen och gyoza i tokyo men man får ju leta om man vill hitta helvegetariskt, alternativt blunda och hoppas på att det inte är allt för ovegetariskt :/ många saker är ju nästan vegetariska, hade varit så fint om de bara kunde hållit dem veg. men men.

Svar: Den svarta hamburgaren smakade precis som en vanligt hamburgare så det var lite av en besvikelse, hehe =P Jag kan tänka mig att det är svårt att hitta vegetarisk mat i Japan men det är ju inte omöjligt som tur är =)
outthewindow.blogg.se

#2 mamma

Vilken matresa!Japansk mat är överlag mycket god.Du vet ju min favorit "Shabu Shabu" Kramar

Svar: Ja, jag tycker också om shabu shabu =)
outthewindow.blogg.se

#3 Tokyoyo

Mmm... i princip ALLT ser SÅ gott ut ju! Tcyker nog att köpe-benton SER godast ut.
Svårt att välja bara en sak, men sushi (och sashimi) är ju en av mina stora matpassioner.. älskar dock grillad ika (typ som man brukar hitta på izakaya) och olika former av nabe. Och den indiska maten i Tokyo, och den kinesiska (har ju varken varit i Indien eller Kina än).. ja du ser, svårt att välja!

Tyvärr en massa som jag inte tål, pga. gluten. Men men, då får min Kai smaka istället haha.

Svar: Hehe vad kul att du verkar gilla allt men synd att du inte kan äta det på grund av allergi =/ Jag älskar också sushi men vägrar allt som heter skaldjur, bläckfisk osv. Men fisk äter jag i alla dess former! Älskar också nabe och indisk curry i Tokyo, det åt jag säkert en gång i veckan!
outthewindow.blogg.se

#4 Tokyoyo

....får inte glömma yakiniku heller. ^__^)

Svar: Ja, yakiniku funkar alltid!
outthewindow.blogg.se

#5 Jeanette

Åhh saknar japansk mat nu! Ser jättegott ut. Hade velat prova den svarta hamburgaren oxo hehe
Förresten fick du mitt meddelande på fb? :)

Svar: Haha jag förstår det, japansk mat är verkligen god! ser fram emot att ses på tisdag!
outthewindow.blogg.se

#6 Tokyo-Kitsune

Okonomiyakin såg jättegod ut :) och benton påminde mig om mina de bentos jag köpte vid min skola i Shin-okubo! Det fanns ett hål i väggen som tog bara 270 yen :) superbilligt!

Matchalatten vinner nog, ser så gott ut!

Svar: Ja, matchalatten var riktigt god^^
outthewindow.blogg.se


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: