Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

sensou-ji, pokémon & karaoke

28 Feb 2015
 
Här kommer ett inlägg om mitt februari i Tokyo 2008 lite i sista minuten, jag ville gärna få upp det innan vi går in i ny månad imorgon. I februari började vi känna oss lite mer hemmastadda i Tokyo och efter lektionerna utforskade vi bl.a. de olika stationerna som låg mellan vår hemstation Warabi och skolans station Shin-Okubo. Här är blandade bilder från Ikebukuro, Akabane och Kawaguchi. Tokyo är ju egentligen bara en stad men det kan kännas som varje tågstation är sin egna lilla stad med många olika affärer som bara finns just där.
 
 
Ungefär en månad efter att jag hade anlänt till Tokyo för att studera japanska besökte jag Asakusa för första gången. Asakusa är ju som många vet Tokyos mest kända tempelområde, där templet Sensou-ji står i centrum. Just då åkte jag dit tillsammans med Patrik, Teresa och Tobias men jag har varit där många gånger sedan dess. Asakusa är ett väldigt trevligt område och under de 6 åren som jag bodde i Tokyo har jag utforskat mer och mer. Varje gång jag är där tar jag garanterat en sväng längs med Nakamise-dori och går även bort en bit till Kappa-bashi. Jag har tidigare bloggat om dessa två gator här.
 
 
Ganska ofta var det fest tillsammans med de andra vännerna från skolan och gästhuset. Jag bockade bl.a. av mitt första izakaya-besök. Att gå på izakaya är ett riktigt trevligt sätt att umgås och det är ett väldigt vanligt nöje i Japan. Det är som en restaurang men alla maträtter kommer in i portioner och uppläggningar som det är tänkt att man ska dela med allihopa. Självklart finns det alltid alkohol på plats och det är nästan standard att man betalar ett paketpris och sedan får dricka hur mycket man vill under en bestämd tid. Det finns en uppsjö av olika sorters izakayor i Tokyo, både vad gäller utbud och pris, så det brukar finnas något för alla. 
 
 
Ungefär lika ofta som det var fest var det hemmamys i den gemensamma loungen i gästhuset. I och med att det bodde så många i huset var det gemensamma rummet riktigt stort och här åt man middag, gjorde läxor, tillverkade alla-hjärtans-dag-choklad och spelade tv-spel m.m. När man kom hem från skolan eller något annat ärende kikade man alltid in här först och kollade vad som försiggick.
 
 
Men mest var det karaoke såklart! Säkert 1-2 gånger i veckan under den första tiden. Vi blev snabbt stammisar på ett ställe i närheten av huset och brukade alltid få det största rummet eftersom vil alltid var så många. I det här rummet har jag spenderat många oförglömliga kvällar och nätter. 
 
 
En hel del shopping blev det också såklart, mitt rum fylldes snabbt med mer och mer saker. Jag drogs väl mest till sådant som inte finns att köpa i Sverige. Trots att jag (trodde att jag) hade vuxit ifrån Pokémon så började jag nästan direkt att inhandla allt jag såg som var Pokémon-relaterat. Till skillnad mot Sverige så säljs ju dessa små figurer både i mataffärer och inne på 7-11. Det tog inte många veckor innan jag blingade min mobil heller, när man bor i Tokyo så!

Missa inte att kolla in mina gamla inlägg som jag då skrev på Metrobloggen, nu ligger hela februari månad 2008 uppe!


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: