Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

korean bbq & chicken

18 Nov 2014
 
Om ni någonsin får chansen att prova koreansk mat, gör det. Det är SÅ GOTT! Bara det senaste halvåret har jag vart iväg 4 gånger, sista gången så sent som idag. När vi fick reda på att alla medarbetare på vårt företag skulle belönas för bra kundservice så bestämde vi oss genast unisont för att gå till ett ställe som har all you can eat Korean BBQ. Det är vid sådana här tillfällen man är glad att kontoret ligger på 15 minuters promenadavstånd från Korea Town.
 
 
Dessa bilderna togs vid ett annat tillfälle, då var vi på en annan koreansk restaurang med jobbet. Den friterade kycklingen kallas för Dakgangjeong och smakar helt underbart. Det är en ganska komplicerd historia med chilipeppar, vitlök, ingefära, sesamfrön, jordnötter och soja m.m. Den vita vätskan är ett risvin som kallas för makkori, alltså koreanernas svar på sake. Jag rekommenderar verkligen att man provar både kycklingen och makkori om möjligheten finns.
 
 
På bilden ovan spelar vi ett spel som går ut på att knäppa av flärpen på en kapsyl, lyckas man med det så får de två som sitter brevid dricka en skvätt som straff. Det är just därför som Chris till höger ber för fullt att Davide ska misslyckas! Gör han det så är det Chris tur istället och sedan fortsätter man runt runt tills någon lyckas knäppa av den lilla metallflärpen. Sen börjar man om med en ny kapsyl!
 
 
På pappas födelsedag tog jag med honom till samma ställe så att han och Pia skulle få smaka på deras kyckling. Jag hoppas att dem tyckte det var lika gott som jag gör. Shin var inte så imponerad men det kan möjligtvis bero på att jag hade tjatat om den där kycklingen hur länge som helst så han hade kanske lite för höga förväntningar innan han fick provsmaka själv.
 
 
Ock så här glad var jag idag när jag fick äta den mumsiga kycklingen igen, minst 10 bitar klämde jag i mig. Hade "laddat" imorse med att äta en väldigt lätt frukost, och någon middag blev det ju inte idag, fortfarande mätt! Tack vare all kyckling så hade jag massor av överskottsenergi så under min kvällsrunda sprang jag 4,8 kilometer istället för mina vanliga 4,1. Kanske inte låter som en jättebedrift men för mig innebär det att jag bara är 200 meter ifrån att springa 5 kilometer utan uppehåll!

Replies

#1 Tokyoyo

Åh, älskar koreansk bbq. Brukar ju leta efter ställen som har svamp och ggrönsaker på menyn också (för Kai), och har inte sett tabehoudai innan. Har inte varit i Korea Town än faktiskt, men planerar ett besök i Shin Okubo i vår. Ser smarrigt ut, tror dock jag får avstå kycklingen i och med att den är panerad (gluten)...
Den sista bilden på dig, underbar!

Svar: Jag kan inte heller påstå att jag har sett någon vegetarisk tabehoudai under min tid här. Synd att du är allergisk men det finns ju mycket annat gott också!
outthewindow.blogg.se


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: