Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

2 år i London

12 Feb 2017
Hej hej! Hoppas ni har haft en bra helg, här i London har det vart riktigt kallt runt 2 grader och med lätt snöfall igår, fast inget som lagt sig. Men ibland kan det räcka för att skolor och annat ska stänga här, lite skillnad från hur det är i Sverige. Nästa vecka ska det bli över 10 grader, yay!
 
Idag den 12:e februari firar Shin och jag att det var 2 år sedan vi flyttade till London. Det är inte klokt vad tiden går snabbt, snart har vi bott här lika länge som vi bodde i vår lägenhet i Tokyo, och det känns som vi bodde där jättelänge (2 år och 10 månader). Jag antar att man helt enkelt uppfattar tid annorlunda ju äldre man blir. Shin menar att vi levde ett tuffare liv i Tokyo, ekonomiskt sett, och att vi därför minns det som längre. Jag misstänker att det kan ha att göra med att vi dessutom levde ett mer varierande liv i Tokyo, där man kan prova på nya och udda upplevelser i stort sett varje vecka om man vill. 
 
Fördelen med att ha bott i 2 olika länder tillsammans är att man lär sig att uppskatta de små sakerna i livet, som man kanske inte hade reflekterat lika mycket över om man bara hade bott i ett land. Så här kommer en liten lista på punkter som vi funderat fram. 
 
 
PLUS att bo i London
 
+ Billig frukt! I Japan är det riktigt dyrt med frukt och den enda sorten vi alltid hade hemma var bananer (tur att vi tycker om bananer). Att unna sig ett äpple var riktigt lyxigt och vindruvor ska vi inte tala om. Här i London är det billigt med frukt (ungefär som i Sverige eller billigare kanske) och fruktskålen hemma hos oss är numera alltid full! Att kunna äta frukt varje dag är något vi båda verkligen uppskattar och jag njuter av varje tugga av mitt dagliga äpple! 

+ Varma hus! I huset där vi bor nu har vi element i varje rum och det fungerar ungefär som i Sverige. Vårt sovrum är aldrig kallt men köket på bottenvåningen kan ibland vara lite kyligt, men inget som inte lite varma kläder kan klara av. Annat var det i Tokyo, vår lägenhet byggdes antagligen på 70-talet med "pappersväggar" och vi hade endast AC i vardagsrummet. Första vintern hade vi ingen värme i sovrummet över huvud taget men andra vintern köpte i en bärbar heater med timer som gick igång klockan 5 varje morgon. Så när vi vaknade klockan 7 var det en temperatur som gick att uthärda. När det var som kallast ute kunde jag se min egen andredräkt inne i vårt kök...

+ Konstant klimat! Även om somrarna i Tokyo var helt fantastiska så är det ganska skönt att numera bo i ett land där det max blir 30 grader varmt (om än sällan) och ingen luftfuktighet värd att nämna. På sommaren i Tokyo har jag som mest upplevt ca 36 grader, vilket kanske inte låter så farligt men addera 80% luftfuktighet på det och det blir snabbt ganska outhärdligt. När man gick ut ur duschen kändes det som att gå in i en het vägg, och man var mer eller mindre tvungen att byta om till en ny t-shirt när man kom till jobbet, speciellt om man hade stått på ett fullpackat tåg tillsammans med massa andra svettiga människor. Tack och lov för AC, men som jag tidigare nämnt hade vi bara det i vardagsrummet hemma...

+ Billigt och snabbt att resa! Förra året var jag i Sverige 5 gånger, tillsammans med Shin besökte jag Paris, Spanien, Japan och Prag. Jag var också i Italien med mitt förra jobb i 23 timmar och 50 minuter... Så ja det är billigt och enkelt att resa från London, speciellt inom Europa, och med 5 olika flygplatser att välja på. Jag hoppas att 2017 blir lika händelserikt! Att resa i Japan är ganska dyrt, både inrikes och utrikes. I stort sett alla mina sparpengar gick till att köpa en biljett till Sverige en gång om året. Visst, jag har rest en del i Japan men det enda landet jag har besökt från Japan är Hong Kong. Fast å andra sidan prioriterade jag att resa inom Japan istället för att besöka resten av Asien...

+ Mindre press på arbetsplatsen! Jag hade turen att hitta ett jobb i Tokyo på ett internationellt företag med en italienare och en svensk i spetsen så stämmningen på mitt jobb var väldigt avslappnad och vi jobbade övertid endast väldigt sällan. Shin å andra sidan jobbade över flera dagar i veckan och kom ofta hem efter klockan 11 på kvällen. Jag har också arbetat på en del ställen där hierarkin är väldigt utpräglad och det var inte ovanligt att ens chef kunde stå och skrika på en. Här är det mer som i Sverige, avslappnat och man kan kalla chefen vid förnamn (otänkbart i Japan). Shin jobbar över litegrann ibland men han är generellt väldigt nöjd och jag tror det västerländska arbetsklimatet passar hans personlighet mycket bättre.

+ Internationellt och öppet! Jämfört med Tokyo är London superinternationellt och det är självklart att i stort sett alla kommer från ett annat land och huvudsakligen talar ett annat språk. I Tokyo blir man ganska uttittad som vit europé, och det var något som jag började tröttna på efter 6 år i landet.

+ Inga jordbävningar! Ja, tror inte jag berhöver förklara mer i detalj om fördelarna med detta. Å andra sidan är terror-hotet mycket mer överhängande här i London så det känns som lite pest eller kolera över det hela.
 
 
PLUS att bo i Tokyo

+ Säkert! I Japan var jag ALDRIG rädd när jag var ute själv, oavsett vilken tid på dygnet det var. Varje kväll runt klockan 8 sprang jag ute i en närliggande park, det hade jag inte gjort här även om det var upplyst. Jag är inte direkt rädd här heller men jag är ju inte ute på kvällarna så ofta heller. Fast när vi precis hade flyttat till London bodde vi i ett annat område och där hade jag aldrig vart ute och gått på "the high street" på egen hand på kvällen. Om man vrider på situationen så kan jag dock känna att London är säkrare. Om det skulle hända en något, ramla, krocka med cyklen eller bli anfallen osv. så kan man räkna med att någon försöker hjälpa till. I Tokyo lever alla i sin egen bubbla och jag har sett med egna ögon hur en äldre man ramlat omkull inne på Ikebukuro station i eftermiddagsruschen, ingen kommer fram för att hjälpa honom fast att han blöder från ansiktet. Jag hjälpte honom såklart, även om jag tycker det hade vart bättre att en japan som pratar samma språk hade hjälpt honom. Detta var under mitt första år i Tokyo. 

+ Artiga! Japaner är alltid superartiga och hjälpsamma, vart man än går. Speciellt inom service-yrkena eftersom alla i princip utgår från samma standard. Många japaner som kommer till England blir först väldigt chockade över hur de bemöts här, te.x. på restaurangen eller i affären. Eller att en snickare som säger att han ska komma klockan 9 måndag morgon inte dyker upp alls, och dessutom inte hör av sig. Jag kommer ofta på mig själv att tänka (även när jag är i Sverige) att "det här hade aldrig hänt i Japan" eller "hade det här vart Japan hade vi vart färdiga för 30 minuter sedan". Ja, tror hela världen har mycket att lära av Japan när det gäller service och gästfrihet.

+ Äta ute är gott och billigt! Att äta ute i Japan är i stort sett alltid en positiv upplevelse, oavsett vad man har betalat för maten. Utbudet är enormt och i Tokyo finns det alltid något som är öppet 24 timmar om dygnet. Japansk mat är supergott men det finns självklart många andra rätter att prova. Indisk curry i Japan är helt fantastisk och de är riktigt bra på amerikansk-inspirerade hamburgare också. Även om maten är riktigt billig så smakar det nästan alltid riktigt bra. Här i London är det lite av ett lotto, speciellt på de billigare ställena. Visst finns det mängder av god mat här också, men att äta ute lämnar ofta ett ganska stort hål i plånboken.

+ Ordning och reda! Japaner är riktigt duktiga på organisation och administraton. Allt och alla är väldigt punktliga och tågen kommer alltid i tid, trots att det kommer ett tåg var tredje minut. Om tåget så är knappa 1 minut försenat så ber föraren om ursäkt för detta (ja kanske lite overkill men). Nackdelen är att deras pappersarbete ofta är dubbelt så långt än vad man är van vid. Att öppna ett bankkonto eller ändra sin adress är tidskrävande procedurer. Här i London är det mer standard att man kommer några minuter efter utsatt tid (om man är seriös). Är man mindre seriös kanske man inte dyker upp alls (se ovan). På vårdcentralen har jag vid 2 tillfällen fått vänta 40 minuter extra efter utsatt tid, och då hade jag dessutom gått tidigare från jobbet för att hinna dit...

Alla länder har sina för- och nackdelar så jag vill inte säga att Tokyo är bättre än London, eller att London är bättre än Tokyo. Men efter att ha bott i 2 stora städer ett tag nu så kan man absolut reflektera över det bra och det dåliga!

Replies

#1 Daniella 🌙

Jag tycker att det går riktigt bra att äta gott men billigt här! Turistområdena i zon 1 är såklart alltid dyrare men vilken london-bo väljer att äta där haha? <3


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: