Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

chinese new year, japan centre & camden

22 Feb 2015
 
 
 
Gott nytt kinesiskt nyår 2015! Det inföll ju tidigare i veckan och igår när vi var inne i centrala London så var det många som passade på att fira i Soho som är Londons China Town. Vi passade på att njuta av en gigantisk sesamboll fylld med Azuki-bönor och en "meat bun", eller nikuman på japanska. 
 
 
På tal om Japan så var vi inne på Japan Centre i närheten av Picadilly Circus för att kolla utbudet av japanska produkter. Det fanns en hel del så vi kommer nog kunna inhandla det mesta vi saknar från Japan. Självklart kostade allt 2 eller 3 gånger så mycket som det gör i Japan men det är sådant som man får räkna med. Vi köpte med oss 4kg ris eftersom det var utförsäljning, så det fick vi gå runt med i våra ryggsäckar resten av dagen. Men det var det värt! Dessutom anlände våra 2 lådor från Japan i fredags, i hela 2 månader har de vart ute på äventyr. I en av lådorna låg vår kära riskokare så så fort vi har fått tag på en ordentlig strömadapter så blir det ris till middag. Lycka!
 
 
Fikapaus och några minuters vila på Caffé Nero i Covent Garden innan vi promenerade norrut mot Camden Town. 
 
 
Camden Town var sig likt. Det var mitt favoritområde när jag bodde i London hösten 2010 och jag brukade åka dit varje söndag. Precis som med Harajuku så misstänker jag att jag har vuxit ifrån det lite men det finns fortfarande ett stort utbud konst och fina saker som jag skulle vilja lägga mina vantar på. Nästa besök blir nog till våren när det inte är så himla kallt ute, det började till och med hagla på eftermiddagen!
 
 
Den här statyn av Amy Winehouse kan jag inte minnas att jag har sett tidigare. Hon bodde faktiskt i Camden och det var också där hon dog. 
 
 
Ledsen för den dåliga uppdateringen de senaste veckorna, jag har ganska mycket att göra just nu med jobb, boende, Shins visumförlägning och studier på distans. Vi har skrivit ett 3 månader långt kontrakt för ett rum i ett hus som inte ligger alltför långt borta från området där min faster bor, vi flyttar officiellt in imorgon! IKEA ligger på 30 minuters promenadavstånd så vi har redan tagit en sväng och införskaffat det nödvändigaste. Nu när våran riskokare, stekpannor och knivar har kommit på posten har vi det mesta vi behöver. Det lär nog inte gå någon nöd på oss i alla fall! 

Replies

#1 Tokyoyo

Kul med uppdatering! Fint med lite körsbärsblom också. Tror jag hört nåt om att Winehouse-statyn är relativt ny, typ nåt år.
Ja, dyra priser är ju sjukt segt- samtidigt bra att mycket finns. Lite samma sak när vi var i Düsseldorf, dyrt men det FANNS ju massa japanska saker! Det är man ju tyvärr inte bortskämd med här i Helsingborg.. eller Sverige över lag (undantaget Sthlm eventuellt)

Svar: Ja precis! Det hade ju vart värre om det inte fanns alls xp Nu kan vi laga japansk mat ibland i alla fall =)
outthewindow.blogg.se


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: