Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Hanabi vid Sumidagawa river

29 Aug 2011
I lördags fick jag äntligen ta på mig min yukata igen (tredje gången någonsin), förra sommaren var den ju kvar hemma i Sverige och där gjorde den ingen nytta. Med hjälp av två olika videos på Youtube lyckades jag och min kinesiska kompis Jackie som också bor i huset få på oss dem inklusive obi-bältet ganska hyffsat. Det var första gången jag tog på mig den utan hjälp av en japanska och det tog ca 1,5 timma för oss båda två. Det var svårare med Jackie eftersom hon är kortare och fick mer överflödigt tyg som vi inte riktigt förstod var vi skulle göra av, hehe.


Här står Jackie och jag utanför ingången till vårt hus. Visst blev vi tjusiga?

Jag tycker faktiskt vi lyckades riktigt bra med våra obi-bälten, den här varianten kallas fjärils-knytning.

Vi missade att släta ut ryggpariet på mig så på den här bilden ser det lite pösigt ut men Shin upptäckte och åtgärdade det när vi stod på tåget på väg till festivalen. Här syns det jättetydligt hur mycket jag har bränt mig på öronen och vid tinningarna!

Framme vid Sumidagawa-floden, det var exakt samma plats som förra året och om man jämför bilderna kan man se att Tokyo Sky Tree har blivit lite högre men det är fortfarande inte klart.

Det var jättemycket folk där och många passar en plats genom att lägga ut plastskynken redan dagen före men vi lyckades i alla fall haffa en hyffsat bra plats, dock på asfalten. Här är Jackie och hennes japanska pojkvän Jun. 


Shin kompenserar sitt ganska normala ansiktsuttryck med den udda posen, haha. 

Och så här brukar japanska picknickar se ut; öl, chips, edamame och vattenmelon. 

Det franska paret Jessica och Lee var också med oss, de är ganska nyinflyttade i huset. 

Jun och Jackie är så söta så de får vara med igen.

Fyrverkerierna höll på i en och en halvtimme och när det nästan var slut dök Wan Ying och hennes arbetskamrat Yukie upp. 

När fyrverkerierna upphörde fick Wan Ying räkna stjärnor istället. 

Jag fotade ganska mycket fyrverkerier men har varken utrustningen eller skillsen att ta bra foton så får erkänna att det här är den bästa bilden jag lyckades få till. Vi stannade ganska länge i parken men var sen tvugna att bege oss eftersom vi hade minst en timmes resväg hem. Mycket lyckad kväll blev det!

Replies

#1 ida

fin blogg!

#2 Lalleh

galet cool blogg, du skulle inte vilja skicka en länk till bloglovin så jag kan bevaka dig? :)

#3 william

fina bilder:D

ser så roligt ut:D

#4 mamma

Ni är superfina =)kramkram

#5 Ida

Åh, vad fina ni är! I mitt otränade öga ser det helt fantastiskt ut :)

#6 Double J Cherrycoke

Waow- låter som en helkväll. Ni är superfina i era yukatas! Jags ka sy varsin till mig och min dotter- håller dock på att leta tyg :) Ha en fortsatt fin dag K-girl! Kram Jennie

#7 Double J Cherrycoke

Tjejen! In på bloggen och kolla. Du är högst upp ;D Trevlig helg och Kram!! / Jennie

#8 Camilla

Tack för alla fina kommentarer, uppskattas verkligen!


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: