Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

one sunny sunday (finally)

01 Jul 2014
Happy July! Nu har jag nästan dåligt samvete över att jag klagade så mycket på vädret (och livet i allmänhet) i mitt förra inlägg för i söndags hade vi verkligen flyt! Trots att det var sagt att det skulle bli regn så vaknade vi upp till solsken. Vi tog ett snabbt beslut och stack iväg till Kamakura direkt! Ungefär 2 timmar senare var vi framme och vi möttes av en molnfri himmel så långt ögat kunde nå! 
Vi började med att besöka vackra templet Meigetsu-in som ligger på gångavstånd från stationen Kita-Kamakura. Det kostar 500 yen att gå in men jag tycker absolut det är värt ett besök, speciellt om man kan pricka in perioden då hortensirona blommar i juni - mitten av juli. Hela tempelområdet är fyllt av en ljusblå, vacker sort. 
Min nya "frisyr" som ser ut som något som kan passa en fågelskrämma. Väntar ivrigt på att det ska växa ut så jag kan gå och klippa mig ordentligt igen.
Det här är själva templet, väldigt harmoniskt och fint. Vi gjorde faktiskt en hortensia-runda i Kamakura 2 år tidigare, och jag passar på att lägga upp bilden ovan inklusive några andra i det här inlägget eftersom det aldrig blev av förra gången. När vi var där i söndags fick besökare gå in i templet så då var detta rum fullt med folk. 
Hade väl inte världens snyggaste frisyr för 2 år sedan heller men jag hade i alla fall hår kvar på huvudet. Nu senast tunnade frisören ut det säkert 50%!
En liten bambu-skog finns det också inne på tempelområdet. Shin kollar så att dem sitter fast ordentligt. Bambu är verkligen en sådan sak som jag tycker är så hima coolt och jag blir alltid så imponerad när vi går förbi en liten dunge, även i området där vi bor. Då slår det mig att "oj, jag bor i Japan". 

I närheten av Meigetsu-in finns en liten affär som mestadels säljer tillbehör till det japanska badrummet.
Detta templet besökte vi inte i år men stenarna ska representera ett förälskat par. I bakgrunden syns önskningar och böner skrivna på hjärtformade träbitar.
Ett av de större templena hade redan börjat firandet av tanabata som infaller i juli eller augusti beroende på vilken kalendar man följer. Man firar bl.a. genom att skriva en önskning på en bit färgglatt papper och hänger upp den på en bambugren.  
Det här hade Shin inte riktigt koll på men tydligen får man en starkare relation om man går igenom ringen tillsammans. Det är vanligare än vad man tror att japanerna inte har koll på sin egen kultur, det har till och med hänt att jag fått utbilda japanska kompisar i deras traditioner...
Fram emot eftermiddagen tog vi ett tåg ut till halvön Enoshima och när vi kom fram såg vi att molnen runt omkring oss började dra ihop sig men än hade vi inte fått en endaste droppe på oss.
Den gröna porten är ingången till en shoppinggata som leder upp mot toppen av ön som mer eller mindre är ett berg. Den röda porten är halvägs upp och där bortom kan man se "fastlandet". Jag har vart i närheten förut men aldrig vart ute på Enoshima så det var en positiv överraskning, först en mysig shoppinggata och sedan fina tempel med tillhörande utsikt.
Ännu ett tempel tillägnat kärleken, de två träden är ihopbundna i en evig omfamning.
Kolla in den där molnformationen, det måste ju vara en storm eller? 
Högst upp på ön fanns en inhägnad trädgård med växter och inredning samlat från hela världen. Vi klättrade inte upp i utsiktstornet men fick en ganska bra vy ändå tycker jag.
Både i år och för 2 år sedan åt vi soba-nudlar under vårt besök i Kamakura. Sin älskar soba medan jag inte riktigt ännu lärt mig uppskatta den enkla smaken... Bilden ovanför föreställer Enoshimas tågstation men påminner mest om ett tempel.
 
Så vi hade en supebra dag i Kamakura, och igår fick jag reda på av mina arbetskollegor att det var regnstorm i Tokyo medan vi njöt av solskenet 2 timmar bort. Det kallar jag flyt! Vädret, du är förlåten!

Replies

#1 Anonym

det ser fint ut, dit vill jag åka när vi kommer i september!! Hls pappa

Svar: Ja det kan vi göra =D
outthewindow.blogg.se

#2 Daniella 🌙

åhh, så kul med bildbombsinlägg!

Svar: Tack tack =)
outthewindow.blogg.se

#3 Jennie

Härligt med alla bilder TACK!!!
Angående håret: råkade ut för samma sak när jag var runt 20 och dessutom hade kort hår! SÅ HEMSKT! Såg ut som att jag hade nån sjukdom där skalpen nästan syntes igenom! Gick med mössa konstant i 6 månader :S
Måste bara säga: gillar din sommarhatt, supersöt! :)

Svar: Ja, jag fick ta till hatten för att bli på lite bättre humör. Synd att hår växer så långsamt ;-)
outthewindow.blogg.se


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: