Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Kyoto-tips

31 Jul 2012
Min vän Cecilia som turnerar runt i Japan just nu med Disney On Ice bad mig tipsa lite om sevärdheter i Kyoto så här kommer ett inlägg om Japans före detta huvudstad!

Kiyomizu-dera
Detta buddistiska tempel tycker jag absolut är värt ett besök. Man har väldigt fin utsikt från den fantastiska balkongen och hela bygget är väldigt imponerande. Det finns även en källa med ungdomens vatten som man kan dricka från om man känner att man orkar stå i kö ett tag först. När man tar sig till templet går man upp för en alldeles utmärkt souvenir-gata med massa fina saker och det är ju alltid ett plus. Jag besökte Kiyomizu-dera 2008 och även tidigare i år.




Kinkaku-ji
De flesta har nog hört om guldpaviljongen och visst tycker jag man ska dit och titta. Jag var där 2008 men kommer inte ihåg så mycket. Fint var det som ni kan se i alla fall.


Ginkaku-ji
Silverpaviljongen hamnar ofta lite i skymundan från guldpaviljongen men jag tycker att det är ett vackrare tempel delvis på grund av den vackra trädgården som omger byggnaden. När jag var där 2008 var templet dessvärre under restaurering men när jag var där igen i april 2012 fick jag se det ordentligt!





Gion
Gion som ligger i Kyotos innerstad kallas också för geisha-distriktet. Trots att jag har läst på en hel del om geishor så har jag inte särskilt bra koll på hur det fungerar i modern tid. Däremot vet jag att de inte är prostituerade som många tror. Om man promenerar runt i området och har lite tur så kanske man får syn på en geisha i alla fall, och alla vill väl se en riktig geisha till skillnad mot dem som klär ut sig och besöker många av turistmålen. När jag var där i april tidigare år mötte vi en geisha i Gion men jag har hört att de är väldigt fotoskygga och skulle nog aldrig ens våga fråga om att få ta ett kort. När jag besökte Gion 2008 under dagtid fick jag dock se jättemånga geishor på en gång under en speciell föreställning som Gions geishor uppför varje år i april, varje dag hela månaden ut.




Fushimi Inari-taisha
På tal om geisha så har man sett Memoirs of a Geisha kan man nog tycka det är kul att besöka det här templet. I filmen ser man nämligen huvudrollen Saori som barn springa genom de tusentals röda torii-portarna som finns på tempelområdet. Dessa portar är donerade av olika företag eftersom Inari bl.a. är affärsverksamhetens gud.


Nijo slott
Detta slott stod färdigt 1626 och shogun-familjen Tokugawa bodde där när de var på besök i Kyoto. Delar har brunnit ner och byggts upp igen ett par gånger men det som lockade mig allra mest var att jag hade hört att författaren till bokserien Sagan om klanen Otori inspirerades till att skriva om ett golv som lät som en näktergal som sjöng när man gick på det för att varna för inkräktare. Och visst fanns golvet där, och jag gick på det men att det lät som en näktergal vet jag inte riktigt, lät gjorde det i alla fall. Det gnällde mest bara.



Kyoto Station
Kyotos station är väldigt stor och hela byggnaden är som ett modernt konstverk så har man tid över kan man ju spatsera runt lite där inne. Ska man passa bullet train-tider är det nog bra att vara ute i god tid, jag och min familj kutade igenom halva stationen då tågplattformerna låg mycket längre bort än vad jag hade räknat med. Shinkansen vill man inte missa för dem biljetterna är svindyra! 


Kyoto Tower
Ett tips är att åka upp i Kyoto Tower som ligger alldeles i närheten av Kyoto Station. Där uppe ifrån kan man se nästan hela staden.


Dessa är alltså mina Kyoto-tips. Kyoto är en väldigt speciell stad och har man chansen ska man absolut åka dit. Något jag älskar med Japan är att tradition och kultur är så lättillgängligt och det blir extra påtagligt i den här staden. Jag har nu vart i Kyoto på våren när körbärsblommorna blommar två gånger men jag hoppas kunna åka dit under hösten någon gång också när alla röden är gula och röda, det är nog oerhört vackert! Alla bilderna har jag tagit vid olika tillfällen under 2008 och 2012 men några av dem har Ingemar tagit också.

Hoppas du får en bra dag i Kyoto Cecilia och till alla andra kolla gärna in hennes blogg som handlar om livet på turné, just nu i Japan! hellcec.blogg.se