Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Nya outfits till Minnie-chan

08 Jan 2012
Äntligen är det dags att visa upp några av mina senaste kreationer till lilla Minnie-chan!
Denna julinspirerade luvponcho stickade jag ihop på frihand nästan exakt för ett år sedan, alltså under januari 2011. Så typiskt mig att sticka ihop en tomtedräkt när julen är över. Men nu tog jag fram den igen och på julafton fick hon vara tomte med den matchande tomteluvan på. 
Detta projekt började med att jag ville göra en hängsleöverdel i det randiga pjamastyget så jag kunde matcha ihop den med kjoldelen jag redan hade sytt. Det slutade med att jag tog det hela ett steg längre och sydde ett par hängslebrallor nu under hösten. Skjortan sydde jag ihop i våras. Hade lite spets över efter yukatan så passade på att använda den. Klickar man på de små bilderna kan man se detaljerna i skortkragen och skortärmarna liksom baksidan på hängslebyxorna. Båda hängslena går att knäppa loss och självklart är det ett hål för svansen också. Återigen är allt sytt på frihand efter mitt eget "mönster". 

Och så här blir det om hon har hängslebyxorna med kjoldelen ovanpå, en söt hängsleklänning!
Det här projektet är jag mest stolt över så det är lite synd att kortet blev så dåligt, ska ta nya kort när jag får tummen ur. Detta ska föreställa en skoluniform som är inspirerad av de japanska skoluniformerna. Jag passerar högstadieelever varje dag när jag går till tågstationen och ungefär så här ser de ut. Rutig kjol, vit skjorta och blå kavaj med emblem på. Killarna har ofta byxor i samma rutmönster som tjejernas kjolar, vit skjorta, kavaj och slips. Många tjejer har också slips med en del har något rosettliknande hängande runt halsen. Planen är att så småningom lägga till en sådan rosett, fixa strumpor och ett par skor och kanske en skolväska, men då blir det nog en sådan som lågstadieleverna använder eftersom den är så typisk i sitt utseende.
Kjolen hade jag ju sen innan, skjortan sydde jag ihop ganska snabbt och jag är rätt nöjd med den då den har tre knäppningsbara knappar där fram och även marshettknappar. Hela kavajen är sydd i dubbelt tyg för att minska synliga sömmar så mycket som möjligt och det var inte roligt kan jag säga. Rätt så tjockt tyg är det så det tog ganska lång tid. Dessutom hade jag ingen aning om hur man syr en kavaj, men resultatet är godkänt av mig själv och i detta fallet är det ju det som räknas. Jag är väldigt nöjd med detaljerna; guldknappen (var nog dyrast av allt), stryka-på-emblemet, och de dubbla marshettknapparna. 
Imorgon är det röd dag i Japan eftersom det är seijin no hi eller coming of age day på engelska. Alla ungdomar som har fyllt 20 år under det senaste året och alltså blivit myndiga enligt japansk lag kommer att fira detta imorgon och det hålls ceremonier och så vidare. Dresscoden är vanligtvis kostym för killarna och självklart kimono för tjejerna, gärna så rosa och blommig som det går. Eftersom det är mitt i vintern är det vanligt att de matchar med en pälskrage för att hålla värmen. Min plan var att sy ihop en kimono-liknande klädsel till Minnie lagom till den här dagen men jag har varken haft tid eller råd med att köpa det tyget jag vill använda som kostar ca 300 SEK metern. Så det får bli lite senare!

Replies

#1 Jennie

Gud vad duktig du är. :D


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: