Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Minnie-chan is back!

08 Oct 2011

Äntligen har jag fått tummen ur och laddat upp de här bilderna, ett projekt som jag gått och tryckt på ganska länge. Jag fick idén till att sy en sommar-yukata till Minnie-chan redan i våras och köpte tyget strax efter. Tyget blev dock liggande ganska länge men när jag väl började gick det av bara farten och klänningen var mer eller mindre färdig i slutet av augusti, tyvärr försent för själva yukata-säsongen men det är ju inte precis som hon ska ut och titta på fyrverkerier direkt... Sen blev projektet återigen liggandes eftersom jag inte var helt nöjd med det och det tog ca 3 veckor för mig att lista ut vad problemet var, mämligen att själva kjoldelen var för lång och sen ytterligare några veckor innan jag tog tag i att korta av den. Sen var det bara ut och köpa ett band att ha som obi-bälte och några blommor att pryda örat.
Jag blev alltå färdig för kanske 2 veckor sedan och setet består av två delar, en överdel och en kjol och allt är handsytt av mig. Köpte ett riktigt mönster till barnyukata (för flickor) men har mest smygkikat på det när jag provsydde första omgången i tygrester för att sedan göra ett mönster utefter det. Det är bara nedersta kanten av överdelen som inte är ihopsydd ordentligt, där har jag fuskat med klisterremsor som man stryker på (används normalt till att fuskfålla gardiner) eftersom jag inte ville ha en synlig söm.
Den uchiwa (så kallas den här typen av japansk solfjäder) som är med på bild har jag också mer eller mindre gjort. Köpte ett gör-din-egen-uchiwa-kit och har alltså klistrat på en bit tjusigt origami-papper på plastdelen som man fick med. Det är vanligt att kvinnor och äldre damer som bär yukata har sin uchiwa instucken så här i obi-bältet och jag tyckte det var en kul detalj även om den är alldeles för stor i färhållande till Minnie-chan, men det var den minsta modellen de hade. Själva obi-bältet (ett vanligt band jag köpt på metervara) är ihopknuten så som Jackie och jag gjorde när vi hade på oss våra yukata, om man skulle vilja lära sig så finns videon vi följde här, den är jättebra och antagligen ganska lätt att förstå även om man inte talar japanska, så tips tips på det!
Oj, vad mycket text det blev! Anyway, jag kommer snart lägga upp bilder på en till "outfit" som jag gjort till Minnie-chan och här nedan finns bilder på två tidigare jag har gjort, mer info här. Med just det här projektet vill jag gärna säga att jag är 100% nöjd men 9/10 får duga eftersom det finns några småsaker som jag tycker kunde vart bättre, passform osv. Jag har använt min egen yukata som bakgrund när jag fotade och här är också en liten på bild för att visa vilken typ av modell jag insiprerades av. 



Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: