Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Eldflugor i Tokyo

26 Jul 2011

En hel vecka utan uppdatering, inte bra! Mitt mål är att uppdatera varje dag men oftast har jag inte tid och ibland inte heller ork. Men nu tänkte jag passa på att klämma ur mig något som jag har velat blogga om i en hel månad, förbered er på mycket text!

I slutet av juni bjöd Wan Ying med mig att åka och titta på eldflugor. Eldflugor hade jag ju aldrig sett innan så självklart hängde jag på! Vid stationen Takao som ligger i västra Tokyo mötte vi upp en kille som heter Naoki, Wan Ying hade lärt känna honom via en japanese-english-language exchange sida på nätet. Efter att ha käkat middag på ett mysigt ställe tog vi en lokalbuss i en halvtimma tills vi kom till en park.

När vi kom fram var klockan 7 på kvällen ungefär och till skillnad mot Sverige så var det helt kolsvart och det var lite läskigt att ta sig fram i parken som inte hade någon belysning alls. Det var ganska mycket folk i parken som var ute efter samma sak som oss, att få se en skymt av eldflugorna. De håller tydligen till i närheten av vatten och efter att ha gått fram och tillbaks mellan flera olika vattenbryn några gånger utan att ens ha sett en blinkning fick vi äntligen syn på dem! Jag hade med mig min kamera men jag försökte inte ens fotografera då jag visste att de små ljusprickarna inte skulle fastna på bild. Jag hade föreställt mig att eldflugornas sken skulle vara guldaktigt men det var mer grönt/silvrigt. Eftersom jag inte tog några kort har jag lånat bilden ovan, den är tagen i Japan.

Tyvärr såg vi inte alls så här många, det var ganska kallt den kvällen och det gillar inte eldflugorna. Men det kändes ändå lite som att vara med i en saga en stund och jag hoppas att alla som kan tar chansen att se riktiga eldflugor!


Som jag sa var vi och käkade först, blev ett litet lokalt ställe (det enda som var öppet efter kl 6!) och jag beställde den här sushitallriken, supermumsigt! Det var ett riktigt traditionellt ställe där man tar av sig skorna och får sitta på golvet runt ett lågt bord. Det var några äldre män som drev det och vid bordet brevid oss satt också ett gäng gubbar i 60-70-årsåldern. Efter 10 minuter ungefär började de fråga oss vart vi kommer ifrån o.s.v. både på japanska och engelska (en utav dem hade tydligen bott i New York ganska länge). Naoki tyckte mest bara dem betedde sig som jobbiga gubbar som fått i sig några glas men de var inte otrevliga så jag och Wan Ying tyckte bara det var roligt att få prata japanska med dem! Blev en trevlig pratstund som jag inte kommer glömma i första taget, minns också att jag tvingade Naoki att äta upp min sushibit med räkan på, tyckte det var för pinsamt att lämna kvar mat på ett sådant här personligt ställe!

Eftersom jag inte fotade så mycket under kvällen känns det bra att jag äntligen har fått det nedskrivet här i bloggen, en sådan här trevlig och udda kväll vill man ju inte glömma! Idag har jag jobbat första riktiga dagen på Rose Bakery i Kichijouji som också öpnnade idag men det får jag skriva mer om en annan gång, nu åste jag sova så jag är pigg imorgon igen!

In the end of June Wan Ying invited me to go and watch fireflies. It was a great night and we also had some delicious sushi!

Replies

#1 Lulu

Oh, det lät ju som en nästintill magisk dag :D

#2 Camilla

Till Lulu:

Ja det var det verkligen =)


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: