Travel
Tokyo
London
Gothenburg
Home
Craft & DIY
Entertainment
Family & Friends
Japanese Culture & Tradition
Metrobloggen

19: 04 05 06 07 08
17: 01 02 03
16: 04 05 06
15: 01 02 03 04 06 07
14: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
13: 01 02 03
12: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 12
11: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
10: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
09: 11 12
08: 01 02 03 04
07: 10 11 12

Fira jul och nyår i Japan

13 Dec 2010
Hejsan! Hoppas alla har en fin Lucia idag. Min har vart ganska blöt, det har ösregnat hela dagen men det har gått bra ändå.


Igår åkte jag och Shin till Shinjuku för att titta på det upplysta området Southern Terrace.


Utanför Francfranc som har många fina inredningsprylar.


Väldigt fint är det där, och mycket folk eftersom det var söndag.


O där var jag.

Jag och Shin med lysande träd i bakgrunden.

Ungefär så här har det sett ut de tre senaste söndagarna, då vi har samlats för adventsfika på kvällarna. Sue, Robert, Gustav, Wanin och Tarou mumsar på pepparkakor.


Och jag klädde julgranen som jag haft gömd i garderoben ett tag. Tror ni mig om jag säger att granen, pyntet och julbocken (eller vad det är för nåt) gick på 35 kronor? Adventsljusstaken kostade däremot ca 100 kronor att bygga ihop. Väldigt nöjd med båda två iaf. Granen står kvar nere i köket och ser fin ut.

Idag har jag också passat på att nyårspynta lite också. Så här ser det ut på lilla hyllan nu, amigurumisarna har fått åka undan ett tag. I Japan är nyår den viktigaste högtiden och är motsvarigheten till vår julafton kan man nog säga. Det är faktiskt helt tvärtom, julafton i Japan firar man med sin pojkvän/flickvän och har man ingen så partar man. Nyårsafton firas tillsammans med familjen, man är hemma och mumsar god mat osv. Klockan 12 så går man till templet och ber för det kommande året. Inga fyrverkerier här inte alltså.


2011 är kaninens år och därför har jag införskaffat den här lilla krabaten idag. I stort sett alla affärer säljs dessa små kaninfigurer i alla möjliga former och färger och det var verkligen jättesvårt att välja en! Jag tog denna för den såg mest japansk ut, det är vanligt att risgodis får påmålade ögon och öron i stil med den här för att se ut som kaniner.
Jag är dessutom född i kaninens år så 2011 kan inte bli annat än bra!


Jag tyckte det passade bra med lite konstgjorda sakura-kvistar i en vas också, en vanlig nyårshälsning som lever kvar från tiden då man utgick från den kinesiska kalendern lyder nämligen Vårens början.

Jag har förståss inte glömt bort Lucia, tittar på det nu och åt tidigare den sista pepparkakan från igår. Äkta svenska pepparkakor köper jag på Kaldi i Kichijouji (bakom Parco). Där får man en kopp kaffe varje gång man går in!

Yesterday Shin and I went to Shinjuku to see the lights at Southern Terrace. When we came home we hade a nice time celebrating third advent. I decorated my christmas tree!
This is how I decorated for christmas and Japanese New Years.

Replies

#1 Simon Olander

Ser mys ut! Saknar Japan.

#2 mamma

Mycket julmys på gång,den lilla granen är jättesöt.Kramar

#3 Mimmi

Vad ska ni göra ? :3

Ni får gärna komma över imorgon på jul :3

#4 Camilla

Till Simon:

Ja, du borde komma hit istället för Korea!



Till mamma:

Tack så mycket mamma!



Till Mimmi:

Tack för erbjudandet! Vi hade lite andra planer men kanske nästa år? :-)


Please write me something nice (^∇^)

Name:
Remember me?

Email: (will not be shown)

Website:

Reply: